Wat een indrukken!

20 juli 2019 - Pretoria, Zuid-Afrika

Na een redelijk goede nachtrust en lekker ontbijt vertrekken we om 9 uur naar het Nelson Mandela Monument in Pretoria. Een intens groot standbeeld, waar wij maar amper tot zijn knieën komen.

IMG_1641   IMG_1668Vervolgens rijden we naar het Voortrekkermonument, vanaf het monument heb je een uitzicht over de stad Pretoria.

IMG_1707

Onderweg naar de Township Soweto verteld Riaan ons aller leuke en minder leuke verhalen over Zuid-Arika. We worden allemaal een beetje gek van het getoeter van de taxibusjes, we zullen er helaas aan moeten wennen, want ze doen dit om aan te geven dat er nog plaats is in hun taxi.

Bij Soweto aangekomen stapt Linda onze gids in de bus, hij :) leidt ons door Soweto en vertelt veel over de "golfplatties" (krottenhuisjes), in een huisje van 30 m2 woont een gezin met gemiddeld 4 kinderen, zonder stroom en stromend water. Werk maken ze gewoon op straat, je auto laten maken bij de garage gebeurt gewoon op een stuk grasveld en de autowasstraat (lees een emmer met een sopje) staat er naast. We stoppen bij het Hector Pieterson museum, op de plek is in juni 1976 een bloedige opstand onder studenten geweest, omdat zij niet wilde dat het Afrikaans verplicht werd op de scholen. Deze opstand was het begin van het einde van de Apartheid.

IMG_1751

IMG_1734

We lopen met de groep door Soweto langs het huis van Winnie en Nelson Mandela, kinderen bedelen om geld en willen je spullen verkopen. Vooral Senne is onder de indruk als een klein jongetje van een jaar of 7 geld aan haar vraagt...

IMG_1758Nu even opfrissen en dan gaan we genieten van het welkomstdiner hier in het hotel! Morgen vroeg vertrekken we om 7.30 uur voor een lange reis, met als hoogte punt een Sunset big 5 game drive in Timbavati.

1. Pa en ma:
    20 juli 2019
    Dat is wel een andere wereld die je te zien krijgt. Geniet van het diner. Liefs van ons.
  2. Petra Merkus:
    20 juli 2019
    Indrukwekkend verhaal daar wordt je stil van.
  3. Maaike:
    20 juli 2019
    heel veel plezier kus maaike mooie fotos

ps zou je nog een mail adres kunnen toevoegen?
    [email protected]
    Ik ben namelijk straks ook met vakantie en dan neemt de andere Kim het over.
    veel plezier!
  4. Nathalie:
    Dankjewel Kim,

Heb ik gedaan, fijne vakantie.
  5. Karin:
    20 juli 2019
    Wat een verschil met het leven hier, geniet van het welkomstdiner en geniet van al het moois wat komen gaat.
  6. Maaike:
    Dank je Nathalie